Nasze wydawnictwa – Stowarzyszenie "Ocalić od zapomnienia"

Nasze wydawnictwa

Prawie po każdej ludzkiej działalności pozostają jakieś materialne ślady. Zgromadzenie ich w jednym miejscu i ich usystematyzowanie praktycznie kończy proces tworzenia kolekcji. Czy da się zbierać Stowarzyszenie „Ocalić od zapomnienia”?

Prowadzona przez kilku pasjonatów w sposób zorganizowany od 2012 roku działalność, która po sformalizowaniu przyjęła formę Stowarzyszenia „Ocalić od zapomnienia”, zaowocowała wieloma różnorodnymi wydawnictwami. Jakie z nich mają szansę przetrwać w zbiorach kolekcjonerów?

KOLEKCJONER OSTROWSKI

Nasz przegląd rozpoczniemy od tego, co stało się inspiracją do powstania tego tekstu: kwartalnika „Kolekcjoner Ostrowski”. Pierwszy jego numer, którego objętość – 20 stron, nakład – 100 sztuk, układ i szata graficzna praktycznie nie uległy zmianie do dzisiaj, trafił w ręce kolekcjonerów i regionalistów w maju 2015 roku. Wyjątkiem w tym zakresie był numer 2 (16) Lipiec 2019 – numer tematyczny poświęcony szeroko rozumianej tematyce radiowej, który wydany został w nakładzie 200 egzemplarzy.

Szczegóły dotyczące poszczególnych numerów „Kolekcjonera Ostrowskiego” znaleźć można na specjalnej stronie poświęconej kwartalnikowi.

POCZTÓWKI

Stowarzyszenie „Ocalić od zapomnienia” stosunkowo szybko dołączyło do grona ostrowskich wydawców pocztówek. Stało się to w 2014 roku przy okazji piątego, jubileuszowego konkursu fotograficznego organizowanego wówczas przez stowarzyszenie dwa razy w roku. Serię ośmiu pocztówek zaprojektowano w oparciu o zdjęcia uczestników Ostrowskiego Maratonu Fotograficznego (bo taką oficjalną nazwę nosił konkurs).


Jak na wydawcę związanego z ruchem kolekcjonerskim przystało, stowarzyszenie zadbało o to, by kolekcjonerzy nie mieli kłopotu z identyfikacją tego, co trzymają w rękach. Każda pocztówka oznaczona została więc unikatowym numerem oraz informacją o wydawcy i nakładzie. Na pierwszą serię pocztówek złożyły się karty P001-P008.


Więcej o pocztówkach wydanych przez stowarzyszenie w zakładce Wydawnictwa > Pocztówki.

MEDAL 5-LECIA

Zbiór pamiątek po stowarzyszeniu „Ocalić od zapomnienia” nie będzie pełnym, jeśli nie znajdzie się w nim medal wydany w 2017 roku z okazji 5-lecia działalności stowarzyszenia. Medal o średnicy 70 milimetrów, według projektu Krzysztofa Maciejewskiego, wykonała spółdzielnia 4Smart.

Na jego awersie znajduje się logo Ostrowskiego Klubu Kolekcjonera otoczone napisem „Ostrowski Dzień Kolekcjonera • 5 lat Stowarzyszenia Ocalić od zapomnienia”, na rewersie zaś logo stowarzyszenia.

Medal, który ukazał się w nakładzie 70 sztuk, otrzymali wszyscy wystawcy Ostrowskiego Dnia Kolekcjonera 2017, donatorzy stowarzyszenia oraz uczestnicy uroczystego spotkania z okazji 5-lecia działalności stowarzyszenia, m.in. starosta ostrowski Paweł Rajski, prezydent miasta Beata Klimek oraz prezesi Funduszu Grantowego dla Miasta Ostrowa: Sylwia Nowicka i Karolina Krawczyk.

ODZNAKA DNIA KOLEKCJONERA
Od trzeciej edycji Ostrowskiego Dnia Kolekcjonera towarzyszy mu nowa pamiątka: metalowy emaliowany znaczek. Okrągła odznaka o średnicy 30 mm to logo stowarzyszenia otoczone napisem „Ostrowski Dzień Kolekcjonera” i rokiem wydarzenia. Każdego z tych dwóch lat odznaka ukazała się w dwóch wersjach: w wersji dla wystawców i donatorów oraz w wersji dla zainteresowanych gości i odwiedzających kolekcjonerskie prezentacje.

Wersje dla wystawców mocowane są na słupek i dużą, niesygnowaną, srebrną nakrętkę o średnicy 19mm; odznaki ogólnodostępne mocowane są na zatrzask (pin). Druga różnica to kolor emalii. Odznaki ogólnodostępne z lat 2019 i 2020 wypełnione są emalią w typowym dla stowarzyszenia bordowym kolorze. Odznaki dla wystawców różnią się kolorami: w 2019 roku odznaka miała kolor ciemnoniebieski, w 2020 – zielony.

PLAKATY


Całkiem spory zbiór stworzyłby ktoś, kto zebrałby plakaty reklamujące wydarzenia organizowane przez stowarzyszenie. Kłopot w tym, że w zdecydowanej większości trafiały one na słupy i tablice. Trudno więc oczekiwać, by komuś udało się zebrać zbiór nawet w przybliżeniu kompletny, chociaż wiemy, że część plakatów, na przykład z Ostrowskiego Dnia Kolekcjonera, znalazła się w rękach kolekcjonerów. Dla porządku przyjrzyjmy się tym wydawnictwom.
Od września 2012 roku do października 2016 roku stowarzyszenie ośmiokrotnie organizowało konkurs fotograficzny pod nazwą Ostrowski Maraton Fotograficzny. Każdej jego edycji towarzyszył plakat.
Fotomaratony z 22 września 2012 i 20 kwietnia 2013 roku reklamowane były plakatami wielkości A3 (pion), które powielane były metodą kserograficzną w firmie Ksero A-zero. Plakaty A3 na trzecią edycję wydrukowała firma EN Studio Jarosław Grabarek.
Od czwartej edycji fotomaratonu plakaty reklamujące kolejne konkursy wykonywane były w oparciu o zdjęcia uczestników poprzednich edycji. Plakat edycji czwartej (26 kwietnia 2014, A3, pion, druk: Kompilo Druk & Media Agnieszka Pasternok) powstał na bazie zdjęcia Doroty Gruszki. W kolejnych edycjach były to zdjęcia: Natalii Kaczmarek (18 października 2014, pion, konkurs zorganizowany w ramach II Wielkopolskiego Festiwalu Fotograficznego im. Ireneusza Zjeżdżałki), ponownie Natalii Kaczmarek (11 kwietnia 2015, poziom) i Martyny Wasielewskiej (19 września 2015, poziom). Plakaty wielkości A2, piątej, szóstej i siódmej edycji wydrukowało Studio Reklamy ATA.
Plakat ostatniej, ósmej edycji fotomaratonu (15 października 2016, A2, poziom, druk: Artvis) powstał z wykorzystaniem grafiki Alexas_Fotos z pixabay.com.
Oprócz ośmiu Maratonów Fotograficznych stowarzyszenie zorganizowało jeszcze jeden konkurs. FotoSprint – bo taką nazwę nosił – odbył się 27 sierpnia 2015 roku. Towarzyszył mu poziomy plakat A2 z charakterystyczną żółto-czarną ramką.
W pełnej kolekcji plakatów pojawić powinien się plakat spotkania założycielskiego Ostrowskiego Klubu Kolekcjonera (22 stycznia 2015, A2, poziom).
Plakaty reklamują także kolejne edycje Ostrowskiego Dnia Kolekcjonera: edycję pierwszą (20 sierpnia 2016) plakaty wielkości A1 i A2 (pion), a edycję drugą plakaty poziome A2 (16 września 2017). Kolejne edycje Dnia Kolekcjonera (15 września 2018, 21 września 2019, 19 września 2020) reklamowane są za pomocą pionowych plakatów A2, które wyglądają jak dwa ustawione jeden nad drugim poziome plakaty A3.

KOSZULKA
W wielu zbiorach pojawiają się związane z tematem gadżety. Nie zawsze da się utworzyć ich pełen katalog. Wspomnieć wypada więc jedynie o czarnych koszulkach z logo stowarzyszenia, ulotkach reklamujących stowarzyszeniowych wydarzenia, zaproszenia czy pieczątki. Jak widać, także stowarzyszenie „Ocalić od zapomnienia”, oprócz tego, że dostarcza obiektów do zbiorów na przykład filokartystów, samo w sobie stać się już może tematem zbioru. ■